e
.
B TR iy 28.6 _99.6.2017

[ :
é'éiﬁf?xzo \7<
Hong Kong Years

after the Handover J

slE Conference W

D BHEHNEABANKRERSTETEEE (D1-LP-04)  Lady Ivy Wu Lecture Theatre (D1-LP-04), EAUHK

AhARAAAE ) g

The Academy of Hong Kong Studies % 5| Centre for

E
o
g 3
=

@
~
&
8
]
©
E.
=
)
w2
=
=r
9
v




LEXEFRESHE - KREFERE -
AREEMARE - #&H -

This file is for reading purposes only.
Please do not use for other purposes

unless authorized by the author(s).
Thank you.



o CHINA FACTOR IN HK MEDIA

Chan Chi Kit
Hang Seng Management College
® June 2017




SHRINKING PRESS FREEDOM OF HK

Reporters sans frontiers
2002, ranked 18/ 134
2016, ranked 73 / 180

Freedom House
“Partly free” since 2009
2009: 33 =2 2015: 41



INTRODUCTION

Challenges of media industry
China factor in Hong Kong media
Lesson learnt



CHALLENGES TO MEDIA

MRATEHREIGE (£5)
People's Main Source of News (per poll) (yearly average)

(1993 - 2017)

- =i - B2 RERE M * iE e FA -+ “SERE & =it
Television Radio Newspapers Magazines Friends Family members Internet Others Click and drag in the plat area to zoom in
50%

40 %
30%

20%

B Percentage

0% —. = - L S S S — e - SE— Bl e e ——
-10%

— — - ~ ~ r - o o v v r

] ] ] o o o o o o o o o

o L) o o o o o o - -t -t e

b1 & 9 = 2 2 2 2 = b I i~

HE B Date of survey

Source: Public Opinion Programme, the University of Hong Kong
https://www.hkupop.hku.hk/chinese/popexpress/press/main/year/main2_year_chart.html




CHALLENGE TO MEDIA

RHERHEEERANRE R (F4)

Satisfaction Rate of News Media in General (yearly average)
(1993 - 2017)

& FHE -+ —fx B EFE -+ 3E
Satisfied Half-half ~ Dissatisfied  Net Value
80%

*Click and drag in the plot area to zoom in

70%

60 %

50 %

40%

30%

i 4rlt. Percentage

20%

10%

0%

-10%

LooZ
€002

N N
o =]
o o
v ~

£661
S661
L6661
6007
L 10z
£10Z
5102
L 102

H#H ¥ Date of survey

Source: Public Opinion Programme, the University of Hong Kong
https://www.hkupop.hku.hk/chinese/popexpress/press/sat_press_free/year/SPF_year_chart.html




CHALLENGE TO MEDIA

2,000,000
1,500,000 /\\\
1,000,000 /_/\\,
500,000 - :
NA
e %( \/\\
O T T 5 1 T T T T T T T T T T l_ 1
SH > o b O D VO Q) %‘b
QM " M " & " O O > D
P P P P P %@%
-500,000
-1,000,000
1,500,000

Source: Annual reports of the Hong Kong media concerned
* Profit is represented as thousand Hong Kong Dollars

e=]-Cable
e (riental Press

Next Media




Media (Press) Media Owners / Key
investors

Oriental Daily Ma Ching Kwan

The Sun (ceased to
publish since April 1,
2016)

Sing Tao Daily Charles Ho Tsu Kwok

Headlme Dally
The Standard

Tiong Hiew King

Hong Kong EConomic §3d:F:1xs 8 hil 1 €

Journal

Lawrence Fung Siu
Bor

Hong Kong Economic
Times

Jack Ma

South China Morning
Post

Political Connection Economic Connection

Former member of the /

CPPCC, was invited to a

meeting with Chinese

President Xi Jing Ping in

2014

Current member of the /

Standing Committee of the

CPPCC, was 1nvited to a

meeting with Chinese

President Xi Jing Ping in

2014

Pro-Beijing, criticised Owner of Rimbunan

Occupy Central movement Hijau Group, a

(note 1) Transnational

Corporation with

projects of property

development, mining and

oil industries in China

Current member of Beijing /

Municipal Committee of

the CPPCC; and was

invited to a meeting with

Chinese President Xi Jing

Ping in 2014

Awarded Gold Bauhinia /

Star in 2003, former

member of the CPPCC

/ Owner of Alibaba Group,
prominent business

conglomerate in China.




i-Cable

Communications

Peter Woo Kwong
Ching

Richard Li Tzar Kai

Li Rui Gang

Asia Television
(whose free TV

Wang Zheng (key
investor of ATV from

licence expired since PB{UIBAIE))

April 1, 2016)

Metro Broadcast Victor Li Tzar Kuoi
Dt lesiatiie s Bill Wong Cho Bau

Corporation

Current member of the
Standing Committee of the
CPPCC, awarded Gold
Bauhinia Star in 1998, was
invited to a meeting with
Jiang Ze Ming and Xi Jing
Ping in 2000 and 2014

Current member of Beijing
Municipal Committee of
the CPPCC, was invited to
a meeting with Xi Jing
Ping in 2014

Member of Chinese
Communist Party, former
Associate Secretary of
Shanghai Municipal
People’s Government
Former member of
National Committee of the

CPPCC

Current member of

National Committee of the
CPPCC

Current member of

National Committee of the
CPPCC

In 2015, The Wharf
(Holdings) Limited
(mother company of i-
Cable Communications)
possessed HK$139.8
billion in Mainland
China, representing 34%
of its total business
assets

/

Former Chief Executive
Officer of the state-
owned Shanghai Media
& Entertainment Group
(SMEG)

Chairman of Rong Feng
Holding, a China-based
development company

Deputy Chairman of CK
Hutchison Holdings
Limited, which owns a
variety of business in
mainland

Chairman of Donghai
Airlines and East Pacific
Group, engaged in

property and hotel
B P PR [ |




Name

4

Hong Kong Independent
Media

VJ Media

Bastille Post

Mimi Hong Kong

100 Most

852 Post

HKG Pao

Initium Media

Hong Kong Free Press

Hong Kong 01

v
v v
v
v v
v v
v
v
v v
v
v v
v v

Subscription Fee
Crowd-finding

Other business
revenue Remarks

Operated by owning company of
Ming Pao

Stage performance and product
selling

Operated by the owing company
of Sing Tao Daily

Supported by senior
businessman and media
practitioner Stephen Shiu Yeuk
Yuen

Event and advertising planning

Held by pro-China Sino United
Publishing

Operating an online shopping
mall

Found by pro-China senior
media practitioner Robert Chow
Yung

Operating an online shopping
mall

Investment from Mainland
Businessmen Cai Hua and other
anonymous people

Found by former owner of Ming
Pao Yu Pin Hai



2016 April Ming Pao

2014 October [HWAS

2014 July

Ming Pao

2014 Commercial
February Radio

IEWETDET' M Ming Pao

2013 RTHK
September

2013 July to
October

Hong Kong
Economic
Journal

2013 April TVB

Keung Kwok
Yuen

Keith Yuen Chi
Wai

Lui Ka Ming

Li Wai Ling

Kevin Lau
Chun To

Roy Tang Yun
Kwong

Alice Kwok

Lee Yin Chit

Sudden removal from the position of executive chief
editor (note 1)

The coverage of seven police officers beating a
protester during Occupy Central was censored by
the news controller, Keith Yuen Chi Wai.

Front-page coverage of 1%t July march was modified
by the editorial director, Lui Ka Ming.

The outspoken radio host was sacked suddenly.

Removed from the position of chief editor and
replaced by Malaysian Chong Tien Siong

The Director of Broadcasting, Roy Tang, was
accused of interfering editorial independence by
RTHK personnel

There was an exodus of senior editors; the new chief
editor Alice Kwok was accused of modifying and
withholding sensitive articles

The station withheld a news feature on the dock
strike, a senior editor, Lee Yin Chit, resigned by
citing pressure from the management (note 2)




2012 June South China
Morning Post

APA BN Il Sing Pao

2012 South China
February Morning Post

2011 RTHK
November

2011 RTHK
February

2010 May TVB

Johnny Lau
Yui Siu

Wang Xiang
Wei

Ng Chi Sum

Only used a few lines to cover the death of
mainland activist Li Wang Yang in the midst of
extensive coverage by other press organisations
on the same day.

The senior commentator’s (Johnny Lau) article
was toned down its criticalness.

The post appointed Wang Xiang Wei as chief
editor, who was a mainland Chinese and a
member of CPPCC province-level committee

The station refused to renew contract with the
outspoken host, Ng Chi Sum.

The webcast of the memorial service of Hong
Kong’s activist Szeto Wah was cancelled

Interviews with pro-democratic scholars were
discouraged during the 2010 Legislative Council
By-election (note 3)




LESSON OF CHINA FACTOR

Vulnerability to Chinese capital and i1ts market
distortion

Emergent management skills of new media

Radicalization of social movement in HK:
revamping news professionalism?






